Jagthøjskole – November 2018

Tag med på den vildeste jagthøjskole sammen med Always Hunting og Vestjyllands højskole.

Som jægere skal vi udfordres hele livet. Vi har lavet et jagthøjskole kursus for både den øvede og den nyslåede jæger, hvor du vil blive udfordret på dine færdigheder, komme på jagt i den vestjyske natur og selvfølgelig få nogle gode timer med debat, oplæg og røverhistorier om jagt. Jagthøjskolen en god fortsættelse for dig, der lige har fået dit jagttegn, dig der overvejer at få ét, eller dig, der er erfaren og vil være en bedre jæger. Alle kan være med.

Læs mere om kurset og priser på Vestjyllands Højskoles hjemmeside.

En bedre skytte

Uanset hvilket våben du vælger på din jagt, hænger gode færdigheder som jæger sammen med gode færdigheder som skytte. På kurset skal vi udfordres på Danmarks største skyttecenter i Ulfborg med både lange skud på feltskydebanen og til bevægelige mål. Her vil du få mulighed for at blive bedre med din egen riffel eller prøve nye kalibre af. På samme måde skal vi udfordres af lerduekasteren. Det gælder skud fra jagtpram, flest lerduer på 30 sekunder og masse af ny råd og fifs.

På jagt

Med skydefærdighederne på plads skal vi på jagt. Vi vil fokusere på de jagtformer, som vi har en særlig lokal tradition for her i Vestjylland. Det gælder naturligvis gæs og ænder, men også bekkasiner. Vi er så heldig at have fået en mulighed for riffeljagt på hinder og kalve, og vi vil sikre, at muligheden for at nedlægge hjortevildt med riffel bliver fordelt på en fair måde blandt kursets deltagere. Som et naturligt led i jagthøjskolen vil vi introducere de jagtformer, vi skal prøve kræfter med.

bramgås

Mad

Det er et centralt princip for os, at vi udnytter det, vi nedlægger. Vi vil se på forskellige måder at tilberede, hænge og brække vildt på, så også personer, der ikke elsker vildtsmagen, kan være med.
Vi skal også arbejde med charcuteri, der er en samlet betegnelse for røgning, saltning, tørring, marinering mv. Et formål med dette gamle håndværk var i sin tid at gemme og opbevare kød uden mulighed for nedkøling. I dag betyder det, at du kan få en hjemmetørret vildtpølse med på jagtturen, der kan holde i ugevis, eller hvad med vildsvinebacon til din æggekage? Den lækre mad, vi laver, spiser vi til en klassisk jagtmiddag. Alt efter vores succes med røgeovnen og tørremaskinen vil der blive mulighed for at få noget med hjem til den næste jagttur.

Debat, røverhistorier og hygge

Så vidt vejret tillader det, vil vi afvikle så meget som muligt af undervisningen under åben himmel ved blandt andet skolens bålplads. Vi høre oplæg om jagt i udlandet, gåsejagt og meget mere. Den gode stemning er central, og det er vigtigt for os, at jægerhyggen er i højsædet.

jagthøjskole

Til hundeejere

Selvfølgelig skal du have mulighed for at tage din jagthund med. Hunden kan være med til dit fleste aktiviteter, og det er op til dig selv at vurdere, om din hund vil hæmme dig i den undervisning, hvor den ikke direkte deltager. Til jagtformer, hvor det giver mening at have hund med, er du selvfølgelig velkommen til at medbringe den på jagten. Du bedes oplyse, at du tager din hund med, så kontoret kan tage hensyn til det, når de tildeler værelser. Vi beder dig naturligvis vise hensyn til de andre kursister. Særligt i selve undervisningen.

Vel mødt på Vestjyllands Højskole. Vi glæder os helt vildt!
David CPjæger og naturiværksætter hos Aktiv Natur og Always Hunting
Kristoffer Brun Gram: Højskolelærer, jæger og podcaster på ”Jægerradio”
Michael Kirkegaard: Viceforstander og kursusleder

Kurset foregår samtidig med højskolens vinterelever.

Skriv et svar

%d bloggers like this: